fredag 13 januari 2012

Tittig häst

Tänkte tipsa om hur jag brukar göra när jag sitter på en häst som är tittig. Rider man hemma är det bara att ha tålamod och bara rida på som vanligt tills hästen slutar titta. Men är man på en tävlingsbana eller ute i skogen kan det vara lite jobbigt att inte komma förbi vissa saker.

Man brukar ju alltid säga att man ska ställa hästen från sånt som är läskigt och inte rida rakt mot, det har nog dom flesta hört. Men jag brukar inte bara ställa hästen lite åt andra hållet, jag brukar böja rejält i halsen. Åt motsatt håll då såklart. På så sätt kan hästen inte titta på det "farliga" och den får något annat att fokusera på. Vissa blir ju så att får dom syn på någonting som  verkar läskigt slutar dom lyssna nästan helt på den som sitter på ryggen, därför kan detta vara bra. Är man inne på en dressyrbana fungerar det väl sådär att böja hästen supermycket i halsen när programmet väl har börjat men när man rider runt banan. När man väl har börjat rida sitt program brukar jag då inte böja riktigt så mycket som annars men ställa den och försöka få fokus på någonting annat.

En annan sak jag tror är viktig är att man som ryttare inte stirrar sig blind på att det står en skottkärra i hörnet som man vet att hästen med största sannolikhet kommer titta på utan rid bara som vanligt men försök vara på lite extra just vid det läskiga så hästen behåller fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snälla skriv inte "kolla min blogg", tävling osv, det är bara jobbigt. Jag kollar in hos alla som kommenterar så ni behöver inte skriva sånt :)